وبلاگ

هدلس مود چیست و چگونه کار می کند

هدلس مود چیست و چگونه کار می کند

آیا تابه‌حال متوجه شده‌اید که اکثر کوادکوپترها و کوادکوپترها از هر طرف تقریباً یکسان به نظر می‌رسند؟ جلو، عقب، چپ یا راست، تشخیص تفاوت دشوار است. درحالی‌که ممکن است چندان مشکلی به نظر نرسد، اما اگر قبلاً هرگز با هواپیمای بدون سرنشین پرواز نکرده‌اید، در واقع می‌تواند باعث سردرد و عوارض حین پرواز شود. در این شرایط چاره کار چیست؟ در این مقاله درباره هدلس مود یا حالت بدون سر در کوادکوپتر ها توضیح خواهیم داد. اگر به دنبال

برخی از تولیدکنندگان کوادکوپترها با اضافه‌کردن چراغ‌های LED با کد رنگی در هر طرف، تعیین جهت کوادکوپتر را آسان‌تر کرده‌اند. دقیقاً مانند بال‌های هواپیما که بسته به اینکه به کدام بال نگاه می‌کنید، چراغ‌های رنگی خاصی دارند، اغلب می‌توانید جهت یک هواپیمای بدون سرنشین را با نگاه‌کردن به چراغ‌های LED آن تشخیص دهید. اما زمانی که شما از کوادکوپتر خیلی دور هستید، این چراغ‌ها دیگر به کمک شما نمی‌آیند و شما نمی‌توانید رنگ آنها را تشخیص دهید.

کوادکوپتر های باکلاس و قیمت عالی هستید می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

از دیگر محصولات سایما آرسی می توان به کوادکوپتر های دوربین دار ، کوادکوپتر های ارزان قیمت ، کوادکوپتر های بدون دوربین و کوادکوپتر های حرفه ای اشاره کرد.

Headless mode یا حالت بدون سر چیست؟

 یک راه تمیزتر برای تعیین مسیر در جهت‌دهی به هواپیمای بدون سرنشین، یادگیری استفاده از حالت بدون هدلس است. در حالت بدون سر، کوادکوپتر “سر ندارد”. این امر کنترل آن را آسان‌تر می‌کند، زیرا نیازی به یادآوری نیست که کدام سمت چپ، راست، جلو یا عقب است.

سرنداشتن یعنی چه؟ فرض کنید چشمان شما را بسته‌اند و شخصی دیگر به شما دستور می‌دهد. در این صورت کسی که راست یا چپ را برای شما تعیین می‌کند، شما نیستید بلکه راهنمای شماست. حالت هدلس هم چیزی شبیه به این مورد است. یعنی دیگر لازم نیست که شما نگران آن باشید که چپ کوادکوپتر کدام طرف است و راست آن کدام طرف.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که به هر جهتی که می‌خواهید کوادکوپتر حرکت کند، آن را هدایت کنید. در این صورت خواهید دید که حتی اگر جهت کوادکوپتر هم تغییر کرده باشد، مشکلی پیش نمی‌آید.

Headless mode یا حالت بدون سر چیست؟
Headless mode یا حالت بدون سر چیست؟

چرا جهت یک کوادکوپتر اهمیت دارد؟

برای خلبانان جدید کوادکوپتر، ناتوانی در تعیین آسان جهت‌گیری یک کوادکوپتر به این معنی است که کنترل کوادکوپتر همیشه شهودی نیست. برای خلبانان مبتدی، یادگیری پرواز با یک منحنی یادگیری تند همراه است که به دلیل دشواری درک جهت‌گیری، چالش‌برانگیزتر می‌شود. جهت‌گیری هواپیماهای بدون سرنشین پیچیده است و یکی از مشکلاتی است که خلبانان جدید کوادکوپتر با آن روبرو هستند.

کنترل‌ها در ابتدا غیرمعمول به نظر می‌رسند

اولین باری که سعی کردید ماشین را از پارکینگ خارج کنید را به‌خاطر دارید؟ هنگام رانندگی به جلو، فرمان را به سمت چپ می‌چرخانید تا چرخ‌های ماشین را به سمت چپ زاویه دهید. اما در حالت معکوس و یا همان دنده عقب، باید فرمان را در جهتی بچرخانید که می‌خواهید پشت خودرو حرکت کند. برای بسیاری، این در ابتدا غیرمنطقی به نظر می‌رسد. فرمان هواپیمای بدون سرنشین عارضه مشابهی را ارائه می‌کند که حتی پیچیده‌تر می‌شود، زیرا همیشه نمی‌توانید کوادکوپتر خود را در طول پرواز ببینید.

دلیل ناتوانی LEDها چیست؟

LEDها مفید هستند، اما نه همیشه. چراغ‌های ال‌ای‌دی ممکن است به شما کمک کنند تا تشخیص دهید که کدام سمت هواپیمای بدون سرنشین در جلو قرار دارد، اما وقتی کوادکوپتر به‌اندازه کافی دورتر پرواز می‌کند، نمی‌توانید LED‌ها را ببینید. ممکن است بخواهید از کنترل از راه دور برای چرخاندن هواپیمای بدون سرنشین، مثلاً به سمت چپ استفاده کنید تا از برخی خطوط برق اجتناب کنید. بااین‌حال، اگر هواپیمای بدون سرنشین در حالت عادی قرار دارد و در هنگام برخاستن مانند آن روبرو نیست، در واقع باید کوادکوپتر را به سمت راست هدایت کنید.

مزایای استفاده از حالت بدون سر یا هدلس چیست؟
مزایای استفاده از حالت بدون سر یا هدلس چیست؟

مزایای استفاده از حالت بدون سر یا هدلس چیست؟

حالت بدون سر عملکرد کوادکوپتر شما را بسیار افزایش می‌دهد، به‌خصوص زمانی که دید واضحی برای قضاوت در مورد جهت کوادکوپتر ندارید. پرواز در حالت بدون سر به این معنی است که کوادکوپتر شما همیشه همان‌طور که انتظار دارید پاسخ می‌دهد.

دیگر مواردی که می‌تواند جزو مزایای این حالت به‌حساب آید به شرح زیر است.

اگر شما مبتدی هستید …

برای افرادی که تازه شروع به فعالیت کرده‌اند جهت‌دهی به هواپیما بسیار مشکل است. شما باید همیشه در ذهن خود به یاد داشته باشید که کدام سمت کوادکوپتر راست و کدام یک چپ بود. اگر عمداً یا سهواً در حین پرواز، جهت‌ها بچرخند، مانند یک کابوس برای تازه‌کارهاست زیرا کوادکوپتر درست برخلاف دستورات آنها عمل می‌کند. استفاده از هدلس مود به این معنی است که مسیر کوادکوپتر با مسیر ریموت کنترلی که در دست شماست، یک است. این حالت به افراد تازه‌کار اجازه می‌دهد که فعلاً استرس کنترل هم‌زمان کوادکوپتر و جهت‌دهی درست به آن را نداشته باشند و تنها بر روی کنترل تمرکز کنند.

اطمینان خاطر بیشتر در حین پرواز

زمانی که این حالت فعال باشد، شما مطمئن هستید که به هر جهتی غلتک‌های ریموت را حرکت دهید، کوادکوپتر به همان جهت می‌رود. این یعنی دیگر استرس گم‌کردن جهت‌های کوادکوپتر را نخواهید داشت و به‌آسانی آن را هدایت می‌کنید.

حدس و گمان کمتری به سراغ شما می‌آید

زمانی که بدون نگرانی در حال پرواز دادن کوادکوپتر خود هستید، احتمال آن که پهباد شما هم دچار آسیب شود و یا در طول پرواز، به موانع برخورد کند، کمتر است و در درازمدت به این معناست که شما قطعات یدکی کمتری برای تعویض لازم دارید.

ممکن است شما پهباد را باهدف فراخوانی به سمت خودکنترل کنید اما به نواحی دورتر حرکت کند و حتی شما نتوانید ببینید به کدام سمت حرکت می‌کند. در این حالت بهترین گزینه هدلس مود است. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که غلتک را به سمت خود بکشید تا بدون توجه به جهات، کوادکوپتر به سمت شما برگردد.

کوادکوپتر دوربرد و حالت هدلس مود منجی آن
کوادکوپتر دوربرد و حالت هدلس مود منجی آن

کوادکوپتر دوربرد و حالت هدلس مود منجی آن

در کوادکوپترهای دوربرد، ممکن است به دلیل فاصلة زیاد مابین شما و کوادکوپتر، تشخیص جهات سخت باشد. در این حالت می‌توانید حالت هدلس را فعال کنید و بدون بودن کوادکوپتر در دید بصری شما، آن را به سمت خود بازگردانید.

معایب حالت هدلس مود چیست؟

در کنار مزیتی که این حالت دارد، برخی معایب خاص خود را هم دارد.

  • اگر به استفاده از حالت هدلس مود عادت کنید، ممکن است برای انتقال به حالت استاندارد پرواز که در آن حرکت نسبت به حالتی که مسیردهی به کوادکوپتر مهم است، به مشکل بربخورید و حتی در مقابل رفتن به آن، مقاومت کنید.
  • در بیشتر موارد، حالت هدلس هنگام پرواز در حالت FPV کار نمی‌کند و این حالتی است که بیشتر در آن پرواز خواهید کرد. این بدان معناست که اتکا به حالت بدون هدلس هنگام شروع پرواز در حالت FPV مضر خواهد بود، به‌این‌ترتیب اگر کوادکوپتر مجهز به دوربین یا هواپیمای بدون سرنشین مسابقه‌ای داشته باشید، پرواز خواهید کرد. هنگام پرواز با عینک FPV یا مشاهده ویدئوی FPV روی کنترلر یا تلفن خود، همیشه در حال مشاهده فیلم از جلوی کوادکوپتر هستید. این بدان معناست که LEFT همیشه کوادکوپتر را به سمت چپ حرکت می‌دهد و RIGHT همیشه کوادکوپتر را به راست حرکت می‌دهد.
  • نکته دیگری که باید از آن آگاه بود این است که فناوری روی برد که حالت هدلس را فعال می‌کند می‌تواند به تداخل الکترومغناطیسی حساس باشد؛ بنابراین اگر در نزدیکی دکل‌ها یا برج‌های فلزی پرواز می‌کنید، حالت هدلس تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و کمکی که ارائه می‌دهد ممکن است تحت‌تأثیر قرار گیرد یا دیگر اصلاً کار نکند. اگر عملکرد به‌طورکلی از بین رفت، باید با استفاده از حالت عادی به عقب برگردید.

 

چگونه حالت هدلس مود را روشن کنیم؟

اگر دکمه‌هایی که روی ریموت کنترل شما قرار دارد، برچسب نداشته باشند، می‌توانید از دفترچة راهنمای آن استفاده کنید. این حالت بسیار کم پیش می‌آید که برچسب نداشته باشند. کوادکوپترهای ارزان‌قیمت، ممکن است این ریموت کنترل‌های همراه هم نداشته باشند و در این حالت شما از کنترلرهای معمولی که توسط شرکت‌های مختلف فروخته می‌شوند. در بسیاری از این موارد متوجه می‌شوید که این دکمه‌ها برچسب‌گذاری نشده‌اند.

 فشار دادن دکمة مخصوص هدلس مود

 علاوه بر حالتی که در بالا شرح دادیم، اکثر مواقع ریموت کنترل‌های همراه کوادکوپتر، یک دکمه مخصوص فعال‌سازی این حالت را دارند و شما با نگه‌داشتن چندثانیه‌ای آن می‌توانید این حالت را فعال کنید.

در حالت پیش‌فرض، حالت هدلس مود غیرفعال است و برای فعال‌سازی آن باید به‌صورت بالا عمل کنید. همچنین برای آن که متوجه شوید این حالت فعال است یا خیر ازروی چراغ‌های چشمک زنی که بر روی ریموت است، می‌توانید متوجه این نکته شوید. در حالت هدلس مود این چراغ‌های چشمک‌زن هرچند ثانیه یک‌بار روشن می‌شوند.

چگونه حالت هدلس مود را روشن کنیم؟
چگونه حالت هدلس مود را روشن کنیم؟

راه دیگری که برای تشخیص فعال‌بودن حالت هدلس مود می‌توان استفاده کرد …

هنگامی که کوادکوپتر در بالا پرواز می‌کند و می‌خواهید تأیید کنید که آیا در حالت بدون هدلس است یا خیر، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کوادکوپتر را به سمت خود بچرخانید و غلتک سمت راست را به چپ یا راست حرکت دهید: اگر حالت هدلس را فعال کرده‌اید، پس کوادکوپتر همچنان باید در جهتی حرکت کند که غلتک را فشار دادید.

آیا حالت هدلس مود قابل‌اطمینان است؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم گفتیم، این نوع حالت به میدان‌های مغناطیسی حساس است و اگر در نزدیکی به خطوط برق، دکل‌های مخابراتی و سایر زیرساخت‌ها پرواز کنید، ممکن است این حالت و استفاده از آن برای شما ناامیدکننده به نظر بیاید.

همچنین این حالت بدون سر برای مبتدیان همان چیزی است که سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برای رانندگان دارد. به‌عبارت‌دیگر، درحالی‌که امکان پرواز یک پهپاد بدون آن وجود دارد، شانس شما برای خطای جهت در این حالت بسیار کاهش می‌یابد.

 آیا خرید یک کوادکوپتر مجهز به حالت بدون سر بهتر است؟

ما از شما می‌خواهیم که این تصمیم را بر اساس ترجیحات و سطح تجربه خود بگیرید. استفاده از این حالت مزایای بی‌شماری دارد، به‌خصوص اگر تازه‌کار هستید یا از ایده پرواز با پهپاد درحالی‌که کنترل‌ها را نسبت به سمتی که پهپاد به آن روبه‌رو می‌شود، نگران هستید.

این حالت به شما کمک می‌کند بر ترس ازدست‌دادن جهت‌گیری غلبه کنید و به شما فرصتی می‌دهد تا با ویژگی‌ها و رفتارهای پهپادهای خود آشنا شوید. دانستن اینکه هواپیمای بدون سرنشین شما به کدام سمت می‌رود، بدون اینکه زیاد فکر کنید، خطر سقوط را در حین یادگیری کاهش می‌دهد.

استفاده حالت بدون سر در کوادکوپتر ها
هدلس مود چیست و چگونه کار می کند

نتیجه‌گیری

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارند وقت خود را صرف آن کنند که یاد بگیرند که چگونه کاری را به‌درستی انجام دهند، احتمالاً می‌توانید از حالت بدون سر رد شوید و پرواز به روش معمولی را یاد بگیرید. هنگامی که وارد پرواز FPV می‌شوید، سود بیشتری را به همراه خواهد داشت و به شما امکان می‌دهد تا با همه پهپادها پرواز کنید، حتی اگر حالت بدون هدلس ناموفق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *