وبلاگ

قابلیت FPV چیست و کدام هلی شات ها ( اف پی وی ) هستند؟

قابلیت FPV چیست و کدام هلی شات ها ( اف پی وی ) هستند؟

قابلیت FPV چیست؟

امروزه با پیشرفت کوادکوپترها روزبه‌روز ایده‌های جدیدی در آن‌ها تست می‌شود. یکی از این ایده‌های جذاب استفاده از FPV برای تجربه‌ای بهتر است. در این مقاله قصد داریم قابلیت FPV را در کوادکوپترها بررسی کنیم و مزایا و معایب آن را برای خوانندگان شرح دهیم.

از محصولات عمده سایما آرسی می توان به کوادکوپتر های ارزان قیمت ، کوادکوپتر های بدون دوربین ، کوادکوپتر های دوربین دار و کوادکوپتر های حرفه ای اشاره کرد.

برای خرید انواع کوادکوپتر که به این قابلیت مجهز هستند، می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

نکتة اول: FPV مخفف چیست؟

 این سؤالی است که ممکن است برای خیلی از ما ها پیش‌آمده باشد. معمولاً اختصاراتی که برای قابلیت‌ها و یا مواردی ازاین‌قبیل به کار می‌برند، مخفف چندین کلمه است. در این جا به‌صورت کلمه‌به‌کلمه اگر برسی کنیم، F مخفف First یعنی اول یا نخستین و P  به کلمهٔ Person  به معنای شخص یا فرد و V به معنای Veiw یا همان دید، بر می‌گردد؛ بنابراین کل عبارت متناسب با  FPV   به First person view و به معنای دید اول‌شخص است.

دید اول‌شخص یعنی چه؟

زمانی که شما در حال تماشای یک منظره هستید، از چه دیدی در حال تماشای آن هستید، پاسخ مشخص است. دید اول‌شخص. اکثر افراد از دستگاه‌هایی در شهربازی استفاده می‌کنند که آن را واقعیت مجازی می‌نامند. این دستگاه‌ها یک دوربین دارند و شما آن را بر روی چشم‌هایتان قرار می‌دهید و با تکان‌هایی که به‌صورت ناگهانی به شما داده می‌شود، حسی مانند قرارگیری در یک موقعیت واقعی را به شما القا می‌کنند. در این حالت به‌اصطلاح می‌گویند که دید اول‌شخص را تجربه کرده‌اید.

قابلیت FPV چیست و کدام هلی شات ها ( اف پی وی ) هستند؟
قابلیت FPV چیست و کدام هلی شات ها ( اف پی وی ) هستند؟

در قابلیت FPV چیزی شبیه به آن چه در شهربازی است را تجربه می‌کنید. با این تفاوت که تصویری که مشاهده می‌کند، زنده است. برای آن که بتوانید این مناظر را ببینید، یک عینک در اختیار شما قرار می‌گیرد. به کمک آن می‌توانید با دوربین‌های کوادکوپترتان ارتباط برقرار کنید و همة آن چه که در زاویه دید آن است را شما به‌صورت مستقیم ببینند و یک دید سه‌بعدی را تجربه کنید. به عبارتی دیگر شما به‌صورت زنده تصاویر را مشاهده می‌کنید و احتیاج ندارید تا بعد از اتمام پرواز آنها را بررسی کنید و این قابلیت مزیتی که در اختیار شما قرار می‌دهد این است که حس یک خلبان واقعی را تجربه خواهید کرد. چراکه تمام آن چه یک خلبان در نظر دارد، شما هم می‌توانید ببینید و کنترل همه چیز در دستان شماست.

قابلیت fpv چه فایده ای دارد؟

ممکن است بپرسید که چه استفاده‌ای از این قابلیت می‌توان کرد و یا اصلاً وجود آن چه لزوم و ضرورتی دارد؟

کنترل کامل

مورد اولی که می‌توان در پاسخ به این سؤال، مطرح کرد، این است که شما کنترل کامل دستگاه را بر عهده دارید و با استفاده از آن و دیدی که در این حالت دارید، می‌توانید بهترین زاویه دید را برای گرفتن یک عکس خوب یا یک فیل برداری جذاب، تعیین کنید.

شناسایی سریع‌تر موانع

با وجود حضور سیستم اجتناب از مانع کوادکوپترها، ممکن است به دلیل نقص در عملکرد، بازهم به موانع سر راه برخورد کنید وزمانی که شما از دید کوادکوپتر به محیط نگاه کنید، می‌توانید با تمرکز و دقت بیشتری به هدایت آن بپردازید و احتمال وقوع خطراتی مانند سقوط و برخورد به مانع را به حداقل برسانید.

قابلیت FPV چیست و کدام هلی شات ها ( اف پی وی ) هستند؟
قابلیت FPV چیست و کدام هلی شات ها ( اف پی وی ) هستند؟

 با تکان دادن سرتان حرکت کوادکوپتر را از طریق قابلیت fpv کنترل کنید

زمانی که از عینک استفاده می‌کنید، ازآنجایی‌که این عینک، با کوادکوپتر در ارتباط است، می‌توانید با سرتان آن را کنترل کنید. عینک را بر روی سر و چشمانتان قرار دهید و سنسورهای آن با تشخص حرکت سر، مسیر حرکت کوادکوپتر را تغییر می‌دهند.

راست و چپ را قاتی نکنید

وقتی عینک روی صورت شماست، درست همان چیزی که می‌بینید، همان کاری است که باید انجام دهید. این یعنی شما لازم نیست که هر لحظه تشخیص دهید که طرف چپ و راست کوادکوپتر، الان کدام است تا بتوانید آن را جهت‌دهی کنید. زمانی که به سمت چپ می‌خواهید حرکت کند، سرتان را به سمت چپ و برای جهت مخالف هم این کار را می‌کنید.

به این سادگی شما مسیر حرکت آن را مشخص می‌کنید.

برای آنکه بتوانید بهتر از قابلیت fpv استفاده کنید، باید …

پیش از آن که بتوانید از FPV به‌صورت حرفه‌ای استفاده کنید، بهتر است چندین نکتة مهم را در نظر بگیرید.

  • برای آنکه در دید اول‌شخص یا FPV به‌خوبی مسیر را ببینید، بهتر است لنزهای دوربین موجود بر روی کوادکوپتر را به‌خوبی تمیز کنید. این کار مانند آن است که شما چشم‌های خود را بادقت بیشتری باز کنید و بهتر ببینید. بعد از آن که از دوربین استفاده کردید و پروازتان را به اتمام رساندید، دوربین مربوطه را از کوادکوپترتان جدا کنید.
  • در حین کار با دوربین به‌شدت مراقب آن باشید. این لنزها بسیار حساس هستند و خیلی زود هم آسیب می‌بینند. پس تا جایی که می‌توانید از این دوربین و لنز آن مراقبت کنید تا بتوانید بهتر و بیشتر از آن استفاده کنید.
  • زمانی که حس می‌کنید از لحاظ آب‌وهوایی در شرایط مناسب قرار ندارید و ممکن است شرایط ناپایداری رخ دهد، در وهلة اول از پهباد استفاده نکنید و اگر استفاده می‌کنید، این قابلیت را انتخاب نکنید .
  • زمانی که دید اول‌شخص یا FPV را فعال می‌کنید، از دید بیشتری برخوردار هستید اما زمانی می‌توانید این دید خوب را به‌عکس و فیلم هم منتقل کنید که مدت‌زمان خاصی را برای تمرین خود انتخاب کنید و برای کار با آن‌وقت بگذارید.
  • آیا همة کوادکوپترها قابلیت FPV را دارند؟
  • همان‌طور که می‌دانید، کوادکوپترها در چند دسته قرار می‌گیرند و تنها دستة کوادکوپترهای حرفه‌ای دوربین دارند. از طرفی هم تنها زمانی می‌توان از FPV استفاده کرد که کوادکوپتر دوربین داشته باشد، بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که این قابلیت تنها زمانی که کوادکوپتر شما حرفه‌ای باشد و دارای دوربین باشد.
  • بااین‌وجود برخی از هلی‌شات‌ها حتی با وجود داشتن دوربین، بازهم توانایی پشتیبانی از حالت FPV را ندارند. به‌عبارت‌دیگر زمانی می‌توانید این قابلیت را فعال کنید که دوربین کوادکوپتر این ویژگی را داشته باشد که به‌صورت آنی تصاویر را منتقل کند.
حالا که این قابلیت را دارم می‌توانم بهترین عکس‌ها را ثبت کنم؟
حالا که این قابلیت را دارم می‌توانم بهترین عکس‌ها را ثبت کنم؟

حالا که این قابلیت را دارم می‌توانم بهترین عکس‌ها را ثبت کنم؟

باید بدانید که تنها با داشتن FPV نمی‌توانید عکس‌های باکیفیت و فوق‌العاده، داشته باشید. زمانی می‌توانید این توانایی را پیدا کنید که به‌اندازه کافی تمرین کنید و مهارت و تجربة لازم را کسب کنید. باید آن‌قدر تمرین داشته باشید که به تسلط کافی برسید. برای آنکه بتوانید عکس و فیلمی باکیفیت‌تر در هنگام استفاده از حالت FPV بگیرید، چند مورد را به‌خاطر بسپارید.

از فرمت خام برای زمان عکاسی استفاده کنید

وقتی توانستید به‌صورت حرفه‌ای با کوادکوپتر عکاسی کنید، این فرمت را انتخاب کنید. در این حالت عکس و فیلمی که می‌گیرید به عبارتی حالت خام دارند و هیچ‌گونه تنظیماتی بر روی آن‌ها اعمال نشده است. به همین دلیل شما می‌توانید انتخاب‌های بیشتری برای زمان ایجاد تغییرات، بر روی آن اعمال کنید.

 به دنبال یک لوکیشن مناسب برای گرفتن یک عکس زیبا باشید

سعی کنید در گرفتن عکس عجله نکنید. همیشه پیش از آن که شروع به عکاسی کنید، قاب مناسب خودتان را پیدا کنید و به‌صورت حرفه‌ای عناصر را در کنار هم بچینید و یک رنگ‌بندی مناسب را در عکس به کار ببرید.

پانوراما یک انتخاب حرفه‌ای پسند

اگر کل منظره‌ای که در دید شماست، از نظر قاب‌بندی و چیدمان، بسیار زیبا است و شما نمی‌توانید از یک نقطة آن هم دست بکشید، بهتر است پانوراما را به کار ببرید.

با این قابلیت شما می‌توانید به‌صورت عرضی یک منظرة وسیع را عکاسی کنید و یا این که چندین عکس از آن بگیرید و همه را باهم ترکیب کنید و نتیجة آن کل منطقه باشد.

عینک FPV چه قابلیت‌هایی دارد؟

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی این عینک‌ها را طراحی و تولید می‌کنند و هرکدام از آنها چندین قابلیت مخصوص به خود را دارند. به کمک آنها می‌توانید نتایج بهتری را رقم بزنید.

برای مثال اگر بخواهیم چند مورد از آنها را نام ببریم، به شرح زیر است.

بسته به کیفیت ساخت عینک شما، می‌توانند بازه‌های زمانی مختلفی در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید از آنها استفاده کنید. برخی از آنها تا 6 ساعت هم می‌توانند به‌صورت مداوم به کار روند و همچنان شارژ داشته باشند.

در نوعی دیگر شما می‌توانید از صفحة لمسی آن هم استفاده کنید و با آن کنترل از راه دور را انجام دهید. این به این معناست که شما بر روی عینک خود یک صفحة لمسی دارید تا در زمان نیاز، آن را به کار گیرید و سریع‌تر به اهداف خود برسید.

عینک های واقعیت مجازی چه قابلیت‌هایی دارد؟
عینک FPV چه قابلیت‌هایی دارد؟

اگر حالت‌های مختلف پروازی را می‌خواهید امتحان کنید، نگران نباشید. این عینک‌ها از چندین حالت مختلف پروازی پشتیبانی می‌کنند. پس با خیال راحت آن‌ها را در حین انجام حرکت‌های نمایشی استفاده کنید و تجربه‌های متفاوتی را در خاطرات ثبت کنید.

برای ارسال تصویر با قابلیت FPV چند انتخاب داریم؟
گفتیم که ارسال تصاویر با این قابلیت به‌صورت لحظه‌ای انجام می‌شود. اما برای آن چند حالت داریم.

حالت اول: قابلیت fpv از wifi برای ارسال تصاویر استفاده می‌کنند

این روش یک روش معمول به‌حساب می‌آید و نسبت به دیگر روش‌ها رایج‌تر و ارزان‌قیمت‌تر هم است. wifi را همة ما به کار برده‌ایم و می‌دانیم برد بسیار کوتاهی دارد بنابراین برای این روش، بردی که دارد در حد 100 متر است و اگر دیواری یا مانع‌هایی ازاین‌قبیل وجود داشته باشد، این ارسال با تأخیر همراه است کمی مکث پیش می‌آید. اما اگر در یک محیط بسته قرار دارید و امواج به‌خوبی در آن منتقل می‌شود، می‌توانید از آن استفاده کنید و یک گزینة خوب به‌حساب می‌آید.

حالت دوم: قابلیت fpv از فرستنده‌های مخصوص استفاده کنید

یکی از انواع خاص و جذاب این فرستنده‌ها نوع 5.8 گیگاهرتزی آن است که برای آن که بتوانید از آن استفاده کنید، باید یک برد را به‌صورت جداگانه بر روی کوادکوپترتان نصب کنید. در این حالت شما باکیفیت و سرعت بیشتری تصاویر را دریافت می‌کنید. وجود مانع بر روی ارسال تصاویر تأثیر خاصی ندارد و اگر پارازیتی هم در محیط داشته باشید، بر روی ارسال تصاویر آن، اثر نخواهد داشت.

زمانی که کوادکوپتر شما از قابلیت FPV استفاده کند و از نوع مسابقه‌ای باشد، این نوع انتقال تصویر بهتر عمل می‌کند و تأخیری در ارسال نخواهید داشت.

زمانی که برد بالایی برای انتقال تصویر مد نظرتان است از این حالت استفاده کنید تا هم کیفیت و هم سرعت بهتری داشته باشید.

5 دیدگاه در “قابلیت FPV چیست و کدام هلی شات ها ( اف پی وی ) هستند؟

  1. یزدی گفت:

    آیا امکان نصب FPVبرروی سایما x8g وجود دارد

    1. صدر هاشمی گفت:

      سلام بله امکان نصب دوربین ارسال تصویر داره

  2. عبدالله گفت:

    سلام اگر بخواهم کار fpv را شروع کنم باید از چه طریقی اموزش ببینم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. مصطفی صدر هاشمی گفت:

      سلام موقع تهیه محصول فیلم آموزشی و توضیحات میدیم خدمتتون

  3. علی گفت:

    سلام خسته نباشید امکان اتصال عینک اف پی وی به دوربین های گوپرو یا اینستا360 وجود داره؟ و اینکه اگه بخوام برد وسیله ای رو زیاد کنم باید چه چیز هایی روی اون وسیله نصب کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *