وبلاگ

راهنمای کامل قابلیت بازگشت به خانه کوادکوپتر ها

راهنمای کامل قابلیت بازگشت به خانه در کوادکوپترها

قابلیت بازگشت به خانه کوادکوپتر ها یک ویژگی ایمنی بسیار مفید است که به شما کمک می‌کند که کوادکوپتر خود را به یک مکان فرود ایمن و قابل‌دسترس بازگردانید. در برخی موارد دیده‌شده است که به دلیل عدم آشنایی خلبان با این ویژگی، کوادکوپتر همچنان سردرگم در هوا می‌چرخد و توانایی انجام کاری را ندارد. در ادامه این قابلیت و نحوه‌ی عملکرد آن را به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم.

کوادکوپتر های باکلاس و قیمت عالی هستید می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

از دیگر محصولات سایما آرسی می توان به کوادکوپتر های دوربین دار ، کوادکوپتر های ارزان قیمت ، کوادکوپتر های بدون دوربین و کوادکوپتر های حرفه ای اشاره کرد.

منظور از قابلیت بازگشت به خانه چیست؟

شاید اسم این قابلیت در نگاه اول برای شما گمراه‌کننده باشد. منظور از خانه در اینجا، خانه‌ی شما نیست بلکه مکانی است که کوادکوپتر برای اولین بار از آن نقطه، پرواز خود را شروع کرده است. با این قابلیت، کوادکوپتر این توانایی را دارد که بعد از به پرواز درآمدن، نقطه‌ی اولیه را در حافظه‌اش ذخیره کند و در مواقع ضروری از آن استفاده می‌کند تا مسیر خود را شناسایی کند و به آنجا بازگردد.

روش‌هایی که قابلیت بازگشت به خانه می‌تواند اجرا کند، چیست؟

در حالت کلی برای این‌که کوادکوپتر بتواند به خانه بازگردد، دو روش وجود دارد: از GPS برای بازگشت به خانه استفاده کند و یا این‌که دکمه‌ی روی رادیو کنترل مربوط به این قابلیت، فشار داده شود.

در هرکدام از دو حالت بالا که باشید، کوادکوپتر شما مانند یک موجود هوشمند می‌تواند با شناسایی موقعیت و خود و محاسبه‌ی فاصله از نقطه‌ی اولیه پرواز، مسیر را تعیین کرده و به سمت شما برمی‌گردد. از مزیت‌هایی که این قابلیت برای شما به ارمغان می‌آورد این است که دیگر لازم نیست نگران گم‌شدن کوادکوپتر خود باشید.

روش‌هایی که قابلیت بازگشت به خانه می‌تواند اجرا کند، چیست؟
روش‌هایی که قابلیت بازگشت به خانه می‌تواند اجرا کند، چیست؟

بازگشت به خانه از طریق GPS

 در شرایطی که شما قصد استفاده از GPS برای بازگشت به خانه را داشته باشید، باید چند نکته را در نظر بگیرید. زمانی کوادکوپتر می‌تواند از این ویژگی استفاده کند که ابتدا در ساختارش از ماژول GPS استفاده‌شده باشد و آن را داشته باشد. در غیر این صورت نمی‌تواند با این ویژگی کاری کند. علاوه‌برآن ماژول به‌تنهایی نمی‌تواند کاری کند مگرا آن‌که به ماهواره‌های هوایی متصل شده باشد. تعداد زیادی از این ماهواره‌ها در آسمان هستند و بستگی به موقعیت شما دارد که به چند تا از آن‌ها بتوانید وصل شوید و از آن‌ها استفاده کنید. اگر در منطقه‌ای هستند که دکل‌های برق و خطوط مخابراتی وجود دارد، باوجود ماهواره و ماژول GPS ممکن است بازهم به مشکل برخورید. این مناطق معمولاً پارازیت‌هایی را ارسال می‌کنند که باعث اختلال در سیگنال دهی ماهواره‌ها می‌شود.

پس در صورتی می‌توان انتظار داشت که قابلیت بازگشت به خانه از طریق GPS کمک‌کننده باشد که سه شرط وجود GPS در کوادکوپتر، دسترسی به ماهواره‌های فضایی و عدم موارد اخلالگر در محیط به‌صورت هم‌زمان فراهم باشد. در غیر این صورت نمی‌توان از این ویژگی استفاده کرد.

فشار دادن دکمه‌ی ریموت کنترل برای فعال شدن قابلیت بازگشت به خانه

در همه‌ی کوادکوپترها ماژول GPS به کار نرفته است. یکی از دلایل آن می‌تواند کاهش قیمت کوادکوپتر باشد به‌نحوی‌که همه افراد بتوانند آن‌ها را خریداری کنند.

همان‌طور که می‌دانید برای کنترل اکثر کوادکوپترها یک ریموت کنترل وجود دارد. یکی از دکمه‌هایی که بر روی ریموت کنترل است، به توانایی بازگشت به خانه مربوط است. در هر زمان که لازم دانستید، می‌توانید این دکمه را فشار دهید و کوادکوپتر را به سمت خود فراخوانید.

راه دیگری که با استفاده از آن می‌توانید کوادکوپتر را به نقطه‌ی مبدأ برگردانید این است که غلتک سمت چپ را فشار دهید. در برخی موارد دیده‌شده است که استفاده از این روش نتوانسته به‌خوبی عمل کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم همان دکمه‌ی مربوطه را فشار دهید تا مشکلی دراین‌باره رخ ندهد.

فشار دادن دکمه‌ی ریموت کنترل برای فعال شدن قابلیت بازگشت به خانه
فشار دادن دکمه‌ی ریموت کنترل برای فعال شدن قابلیت بازگشت به خانه

در چه مواقعی قابلیت بازگشت به خانه فعال می‌شود؟

این قابلیت در موارد مختلفی می‌تواند برای شما مفید باشد و برای بازگشت ایمن کوادکوپتر شما، گزینه‌ی خوبی باشد. مواقع و دلایل مختلفی می‌تواند باعث شود که این گزینه را انتخاب کنید. در ادامه چند دلیل را برای فعال شدن این حالت مطرح می‌کنیم.

سطح باتری کاهش پیدا کند

از اسم این حالت مشخص است که برای زمانی به کار می‌آید که شارژ باتری از یک حد کمینه که برای کوادکوپتر به‌عنوان حداقل مقدار شارژ تعریف‌شده است، کمتر شود. در این شرایط در دستگاه ریموت کنترل زنگ هشداری وجود دارد که آن را به هدایتگر کوادکوپتر اعلام می‌کند.

اگر به هر دلیلی بعد از گذشت تنها 10 ثانیه هیچ اقدامی از طرف شخص کنترل‌کننده، رخ ندهد، کنترل کوادکوپتر به دست خودش است. اولین کاری که انجام می‌دهد این است که ارتفاع را به آن مقدار استاندارد و پیش فرضی که در حین ساخت برایش تعریف کرده‌اند، کم می‌کند و سپس در این ارتفاع به پرواز خود ادامه می‌دهد تا زمانی که به نقطه‌ی اولیه شروع پرواز برسد.

اگر سطح باتری آن‌قدر کم باشد که کوادکوپتر نتواند خود را تا مقصد برساند، به‌صورت خیلی ایمن در همان نقطه فرود می‌آید.

قطع سیگنال

برای کنترل کوادکوپتر از ریموت کنترل استفاده می‌شود. اگر در حین ارسال سیگنال از سمت ریموت کنترل به کوادکوپتر اختلالی رخ دهد و تنها 3 ثانیه ارتباط قطع شود، ممکن است اقدامات مختلفی از طرف شما و کوادکوپتر، اجرا شود.

اگر فرصت انجام هیچ کاری را پیش از قطع ارتباط نداشته‌اید، کوادکوپتر خود به‌صورت هوشمند، در نقطه‌ای که برای اولین بار سیگنال قطع شد، بر روی زمین فرود می‌آید. اگر شما احتمال داده‌اید که ممکن است در یک نقطه‌ی خاص، سیگنال دچار اختلال می‌شود و پیش از رسیدن کوادکوپتر به آن نقطه دکمه بازگشت به خانه را فشار داده باشید، کوادکوپتر مانند حالت قبل ابتدا ارتفاع خود را تنظیم می‌کند و سپس مسیر خانه را در پیش می‌گیرد.

اگر هم به‌جای آن‌که دستور بازگشت را صادر کنید، تنها شناور ماندن آن در نقطه را از او خواسته باشید، کوادکوپتر در همان ارتفاعی که هست، در هوا شناور باقی می‌ماند و شما می‌توانید برای برقراری ارتباط مجدد، فاصله‌ی خود و ریموت را کاهش دهید تا مجدداً اتصال برقرار شود.

اختلال در سیگنال دهی
اختلال در سیگنال دهی

اختلال در سیگنال دهی

این حالت همانند حالت قبل است. در حالت قبل، سیگنال قطع می‌شد اما در این حالت سیگنال به دلیل پارازیت، دچار اختلال می‌شود. معمولاً در کنار دکل‌های ولتاژ قوی و اماکن نظامی و یا فرودگاه‌ها این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد.

تا حد ممکن در اطراف این مناطق پرواز نکنید. اگر هم مجبور به پرواز شدید، نگران نباشید. شما می‌توانید کوادکوپتر خود را ایمن به سمت خود بازگردانید.

چگونه قابلیت بازگشت به خانه را فعال کنیم؟

همان‌طور که توضیح دادیم، در برخی موارد کنترل کوادکوپتر به دست خودش است. برای آن‌که کوادکوپتر بتواند به سمت نقطه‌ی اصلی برگردد، باید آن نقطه را برایش مشخص کنید. گفتیم که کوادکوپتر موقعیت خود را در هنگام شروع پرواز می‌تواند تشخیص دهد و آن را در حافظه‌اش ذخیره کند. این در صورتی ممکن است که کوادکوپتر بتواند به حداقل 10 ماهواره ارتباط بگیرد و با استفاده از آن‌ها به‌صورت کاملاً دقیق، موقعیت خود را شناسایی کند.

به‌جز این کوادکوپتر در حین بازگشت، ارتفاعش را تا یک حد ممکن کم می‌کند بعد بازمی‌گردد. این ارتفاع را شما تعیین می‌کنید که چه مقداری باشد. در انتخاب ارتفاع دقت کنید که آن‌قدر کم نباشد که کوادکوپتر در طول مسیر با موانع برخورد کند و آسیب ببیند.

فرود دستی کوادکوپتر بعد از فعال شدن قابلیت بازگشت به خانه

همواره پیشنهادشده است که کوادکوپتر توسط شخص و به‌صورت دستی فرود آید. برای انجام این کار شما باید بعد از آن‌که کوادکوپتر با استفاده از قابلیت بازگشت به خانه به سمت شما پرواز کرد، غلتک مربوط به گاز را به سمت بالا حرکت دهید تا کوادکوپتر بتواند در یک ارتفاع‌ثابت شناور بماند. سپس از حالت فرود خودکار آن را خارج کنید و خودتان کنترل را در دست بگیرید. سپس با استفاده از ریموت کنترل آن را بر روی زمین بنشانید.

1 دیدگاه در “راهنمای کامل قابلیت بازگشت به خانه کوادکوپتر ها

  1. بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *