وبلاگ

هلی شات چیست؟ معرفی کوادکوپتر دوربین دار (هلیشات)

هلی شات چیست؟ معرفی کوادکوپتر دوربین دار (هلیشات)

هلی شات یا هلیشات چیست؟

واقعا هلی شات چیست و چرا به آن هلیشات می گویند؟ هلی شات همان کوادکوپتر دوربین دار می باشد که در برای عکس برداری و فیلم برداری هوایی و البته پرواز با سرعت بالا استفاده می شود. در ادامه بیشتر درباره هلی شات ها توضیح خواهیم داد.

پیش از آن‌که بتوان در مورد هلی شات توضیحات اختصاصی داد، باید معنای این کلمه را متوجه شویم. این کار کمک می‌کند که باقی قابلیت‌ها و معیارهای یک هلی شات خوب را با دقت بیشتری بسنجید و هوشمندانه‌تر انتخاب کنید.

هلی شات یک کلمه انگلیسی دوبخشی است که درواقع از ترکیب دو کلمه جدا از هم ساخته‌شده است. بخش اول آن یا همان هلی قاعدتاً باید شما را به یاد هلیکوپتر بیندازد. بخش دوم یا شات را اغلب در مکالمات روزمره می‌شنویم که فرد می‌گوید یک اسکرین‌شات یا شات از صفحه بگیر. شات به معنای عکس گرفتن است بنابراین کل کلمه هلی شات یعنی هلیکوپتری که عکس می‌گیرد.

با این مقدمه به این نتیجه می‌رسیم که هلی شات ابزاری است برای تصویربرداری و در حالت پیشرفته‌تر فیلم‌برداری هوایی. چون حالت هوایی برای انجام تصویربرداری انتخاب‌شده است، به معنای یک تجربه جدید از عکاسی خواهد بود و قطعاً تفاوت‌های زیادی با نوع رایج عکاسی دارد.

کوادکوپتر های باکلاس و قیمت عالی هستید می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

از دیگر محصولات سایما آرسی می توان به کوادکوپتر های دوربین دار ، کوادکوپتر های ارزان قیمت ، کوادکوپتر های بدون دوربین و کوادکوپتر های حرفه ای اشاره کرد.

هلی شات چیست؟ معرفی کوادکوپتر دوربین دار (هلیشات)
هلی شات چیست؟ معرفی کوادکوپتر دوربین دار (هلیشات)

معرفی کوادکوپتر های دوربین دار

اگر به‌صورت تخصصی‌تر بخواهیم بحث را پیش بریم باید کوادکوپترها را معرفی کنیم که به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول کوادکوپترهای اسباب‌بازی هستند که همان‌طور که از اسمشآن‌هم مشخص است بیشتر برای افرادی است که به کوادکوپتر به‌عنوان یک وسیله برای تفریح و سرگرمی نگاه می‌کنند. دسته دوم کوادکوپترهای نیمه‌حرفه‌ای هستند که برای کاری بیشتر از سرگرم کردن، استفاده می‌شوند اما نمی‌توانند عکاسی کنند.

دسته سوم یا کوادکوپترهای حرفه‌ای را تحت عنوان هلی شات معرفی می‌کنند. این نوع از کوادکوپترها علاوه بر توانایی پرواز، می‌توانند به‌صورت حرفه‌ای عکس بگیرند و فیلم‌برداری کنند.

دلیل پیدایش هلی شات چیست؟

هلی شات ها همان‌طور که متوجه شدیم می‌توانند در ارتفاع بالایی پرواز کنند و بنا به خواسته ما عکس بگیرند و یا از منظره فیلم‌برداری کنند؛ اما درگذشته چطور بود؟ این پرنده‌های هوشمند کوچک که به‌تازگی همه‌گیر شده‌اند. پیش‌ازاین چه چیزی کار آن را انجام می‌داد؟

درگذشته اگر فردی قصد انجام تصویربرداری هوایی را داشت مسلماً برایش امکان‌پذیر نبود چراکه از پس مخارج این کار برنمی‌آمد. این کار تنها توسط مجموعه‌های بزرگ و قدرتمند با اهداف خاص انجام می‌شد.

هلی شات چیست؟ معرفی کوادکوپتر دوربین دار (هلیشات)
هلی شات چیست؟ معرفی کوادکوپتر دوربین دار (هلیشات)

به این منظور یک هلیکوپتر بزرگ را به همراه یک تیم عکاسی و فیلم‌برداری استخدام می‌کردند و زمانی که هلیکوپتر در هوا پرواز می‌کرد تیم عکاسی فرصت داشتند که عکس بگیرند و یا فیلم‌برداری کنند؛ اما این کار هم بسیار پرهزینه بود و همان‌طور که گفتیم یک شخص عادی از پس هزینه‌های آن برنمی‌آمد و هم به دلیل حرکت‌های هلیکوپتر و لرزش دست و ابزار در حین انجام عکاسی، کیفیت آن‌چنان مطلوبی نداشت به‌گونه‌ای که بیشتر این نتایج به درد کارهایی که مدنظر افراد بود، نداشت. همه این موارد دست‌به‌دست هم دادند تا یک ایده در ذهن شکل بگیرد که بدون آنکه فرد مجبور باشد در ارتفاع بالا قرار بگیرد، عکس‌برداری کند. این ایده در طی زمان به تکامل رسید و هلی شات ها به دنیا عرضه شدند.

تصویربرداری به کمک هلی شات ها در دنیای مدرن

با ظهور هلی شات ها گروه‌های مختلفی از افراد که به عکاسی هوایی علاقه داشتند، از آن‌ها استفاده کردند. افراد با تهیه یک هلی شات و کمی پرواز تمرینی با آن مهارت‌های ابتدایی را دست می‌آورند و در ادامه به یک حرفه‌ای در زمینه عکاسی هوایی تبدیل می‌شوند.

تصویربرداری به کمک هلی شات ها در دنیای مدرن
تصویربرداری به کمک هلی شات ها در دنیای مدرن

هنگامی‌که از بالا به یک منظره نگاه شود، نکات و جزئیات بیشتری را می‌توان دید و همین امر نه‌تنها باعث جذابیت آن می‌شود بلکه دقت کار را بالا می‌برد. امروزه از تصویربرداری هوایی در موقعیت‌های مختلفی استفاده می‌شود. حتی برای ساخت یک کلیپ عروس هم نیاز به هلی شات را می‌تواند حس کرد. با این حساب امروزه استفاده از آن‌ها به یک منبع درآمدزایی تبدیل‌شده است.

کاربردهای یک هلی شات چیست؟

به‌محض آن‌که یک تکنولوژی جدید به جهان عرضه می‌شود، هرکدام از بخش‌های مختلف که تا قبل از این از چنین تکنولوژی استفاده نکرده بودند، این احساس نیاز را در کار خود حس می‌کنند و ایده‌های مختلفی در ارتباط با کاربردهای آن تکنولوژی در حرفه و صنعت خود، به نمایش می‌گذارند.

در مورد هلی شات ها هم‌چنین قضیه‌ای صدق می‌کند. درواقع شما به‌راحتی می‌توانید کاربرد آن‌ها را در بخش‌های مختلف ببینید. مثلاً تصویربرداری‌های صنعتی که درواقع برای کارهایی با اهداف خاص و در مقیاس صنعتی انجام می‌شود را می‌توان نام برد.

عکاسی و فیلم‌برداری هنری که تنها به یک کلیپ عروسی محدود نمی‌شود بلکه بسیاری از افراد در سراسر دنیا هرلحظه به کمک این هلی شات ها عکس‌هایی را خلق می‌کنند که در نوع خود بی‌نظیر است و هرکدام به لحاظی یک هنر خاص را به نمایش می‌گذارند.

کاربردهای عکاسی هلی شات ها و کوادکوپتر های دوربین دار

نقشه‌برداری‌ها و عکاسی‌هایی که از مکان‌های غیرقابل‌دسترس گرفته می‌شود از هلی شات ها استفاده می‌کند.

به کمک آن می‌توان مستندهایی را ساخت که بسیار حرفه‌ای‌تر از نوع‌های قبلی خود هستند چراکه شما بدون آنکه به سوژه خود نزدیک شوید به کمک پهباد می‌توانید حتی لانه او را کاوش کنید و یا از بچه‌هایش عکس بگیرید.

حتی در یک فیلم سینمایی عادی هم از هلی شات ها می‌توان استفاده کرد. اگر یک مأموریت پلیسی باشد که میزان خطر بالایی هم دارد، می‌توان از این هلی شات ها استفاده کرد و امنیت جانی افراد را بیشتر کرد.

نگهبانی و حفاظت از یک‌چیز خاص، یک شخص یا هر مورد دیگری که ازنظر شما دارای اهمیت بالایی است می‌تواند به‌وسیله این ابزار انجام گیرد.

کوادکوپتر دوربین دار
کوادکوپتر دوربین دار

حتی در کارهای کشاورزی می‌توان از آن استفاده کرد. مثلاً قصد سم‌پاشی یک زمین بسیار بزرگ را دارید یا می‌خواهید میزان خسارت وارده به زمینتان را در اثر رخداد یکی از بلایای طبیعی تخمین بزنید. همه این‌ها را می‌توانید با هلی شات انجام دهید.

آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مناطق مختلف که اخیراً شاهد افزایش بیش‌ازحد آن‌ها بوده‌ایم را می‌توان پیش از آنکه بسیار وسیع شوند با کمک یک هلی شات کوچک شناسایی کرد و مانع از ایجاد خسارت‌های زیاد شد.

برخی عملیات امدادرسانی به دلیل شرایط حساسی که دارند، از هلی شات ها استفاده می‌کنند تا موقعیت مصدومین را شناسایی کنند و هم عملیات با سرعت بیشتری انجام گیرد و هم امدادرسانان با خطرات کمتری در طی این عملیات مواجه شوند.

تخصص‌های لازم برای کار با هلی شات چیست؟

در هر زمینه‌ای که هستید، برای شروع نیازمند یک سری مهارت‌ها خواهید بود. اگر شما هم دوست دارید به‌صورت حرفه‌ای از هلی شات ها استفاده کنید، بهتر است کمی مهارت اولیه داشته باشید. البته این نکته را بدانید که در عصر حاضر هلی شات ها آن‌قدر هوشمند شده‌اند که به‌راحتی می‌توانند در هوا معلق بمانند و هیچ احتیاجی به آموزش آن‌چنانی برای کنترلشان نداشته باشید.

اما همان‌طور که گفتیم اگر قصد دارید از همه امکانات هلی شاتتان استفاده کنید، لازم است کمی آن‌ها را آزمایش کنید و کمی تمرین کنید. با این کار نه‌تنها دیگر استرس استفاده از آن‌ها را نخواهید داشت بلکه می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را به پرواز درآورید و به‌جای آنکه نگران کنترل آن برای پرواز درست باشید، تمام تمرکزتان را بر روی یک عکس زیبا و یک فیلم جذاب بگذارید.

به‌عنوان یک هلی شات مناسب باید از چه نوع کوادکوپتری استفاده کنیم؟

ممکن است این سؤال برای شما هم پیش‌آمده است که برای هدفی که من دارم، استفاده از کدام کوادکوپتر بهتر است؟

برای آنکه به این سؤال پاسخ دهیم بهتر است ابتدا چند معیار مناسب برای یک هلی شات را معرفی کنیم.

قصد شما از خرید یک هلی شات این است که به‌صورت حرفه‌ای عکاسی و فیلم‌برداری هوایی را انجام دهید. در این صورت باید کیفیت دوربین بسیار بالا باشد تا هم بتواند عکس‌های خوبی برای شما به ارمغان بیاورد و هم جزئیات را به‌خوبی ثبت کند.

باتوجه‌به این بحث هر کوادکوپتری مناسب شما نخواهد بود. رنج‌های قیمتی زیادی برای هلی شات ها در بازار وجود دارد که قطعاً قیمت کمتر به معنای مناسب بودن آن نباشد. همین قیمت کمتر می‌تواند به دلیل کیفیت پایین‌تر دوربین باشد؛ بنابراین پیش از تهیه این نکته را در نظر بگیرید.

مورد دوم که بسیار بااهمیت است باتری کوادکوپتر است. حتی گوشی‌های قوی هم زمانی که عکس می‌گیرند و یا فیلم‌برداری می‌کنند، به‌سرعت شارژشان خالی می‌شود. همین امر در مور هلی شات ها هم مطرح است. انجام هم‌زمان پرواز به همراه عکاسی یا فیلم‌برداری میزان انرژی بالایی را مصرف می‌کند و اگر باتری کوادکوپتر شما ضعیف باشد شما حتی فرصت به پرواز درآوردن آن را نخواهید داشت چه برسد به این‌که بخواهید فیلم بگیرید یا عکاسی کنید.

وزن کوادکوپتر مورد دیگری است که باید به آن توجه کنید. اگر وزن آن زیاد باشد قطعاً بلند شدن آن از زمین انرژی زیادی را مصرف می‌کند و همین باعث تمام شدن سریع شارژ باتری است.

برای شروع این نکات را در نظر بگیرید

به‌عنوان یک تازه‌کار که علاقه‌مند به هلی شات ها شده‌اید، بهتر است چند نکته مهم را در نظر بگیرید.

شما تازه‌وارد این جهان شده این بنابراین تجربه آن‌چنان ندارید. شاید اهداف و برنامه‌های بسیار در ذهن دارید که در ادامه راه می‌خواهید عملی‌شان کنید؛ اما برای شروع بهتر است ابتدا بر روی کسب مهارت‌های کنترل پهباد و قابلیت‌های آن تمرکز کنید. باتوجه‌به این نکته پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا یک هلی شات ساده تهیه کنید. این هلی شات برای شما نقش دوره آموزشی را دارد و شما می‌توانید آموزش‌های اولیه را به کمک آن فرا بگیرید. زمانی که توانستید تمام‌کارهای لازم را با هلی شات انجام دهید، وقت آن رسیده است که یک هلی شات حرفه‌ای تهیه کنید.

نکته دوم میزان هزینه‌ای است که در طی این مسیر خرج می‌کنید. هنگامی‌که برای شروع کار از یک هلی شات با قابلیت‌های کمتر استفاده می‌کنید، قاعدتاً هزینه‌های کمتری هم برای شما در بر خواهد داشت. پس اگر یک هلی شات ساده بگیرید درواقع در هزینه‌های اولیه هم صرفه‌جویی کرده‌اید. به ترتیب زمانی که حرفه‌ای شدید می‌توانید هزینه بیشتری هم برای تهیه آن پرداخت کنید و به‌تبع آن از طریق مهارتی که کسب کرده‌اید، کسب درآمد کنید.

نکته دیگر، تهیه مجوز است. شاید تعجب کنید اما لازم است که برای استفاده از هلی شات‌های حرفه‌ای یک مجوز تهیه کنید. دلیل آن‌هم این است که برخی افراد سودجو اقدام به استفاده‌های نامناسب از هلی شات می‌کنند و موجب آزار و اذیت دیگران می‌شوند. به همین دلیل زمانی که افراد برای دریافت هلی شات خود ملزم به گرفتن مجوز شوند، این افراد قادر به استفاده نامناسب از آن نخواند بود.

در پایان بهتر است بگوییم که …

با توجهی همه نکاتی که در بالا مطرح کردیم به‌عنوان یک پیشنهاد به شما، توصیه می‌کنیم که همه جوانب خرید و استفاده از پهباد را در نظر بگیرید. برای ادامه مسیر یک برنامه جامع داشته باشید تا بتوانید به درست آموزش‌های لازم را ببینید و به‌سرعت از آن به درآمد برسید. کوادکوپترها و هلی شات ها که در ذهن اکثر افراد یک‌چیز هستند، با هم تفاوت‌های زیادی دارند و هلی شات یک نوع حرفه‌ای از کوادکوپترها به‌حساب می‌آید. همه این نکات را در نظر بگیرید و تصمیمتان بابت تهیه و تجربه عکاسی هوایی قطعی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *