وبلاگ

فلایت کنترل چیست؟

فلایت کنترل

دنیای کوادکوپترها یک‌دنیای بسیار جدیدی است. بیست سال بیشتر نیست که اولین هواپیماهای بدون سرنشین را دیدیم که نظامی نبودند و توسط علاقه‌مندان ساخته می‌شدند. رایج‌ترین نوع کوادکوپتر، کوادکوپتر چند روتوری است که در حال حاضر عمدتاً برای فیلم‌برداری یا بازرسی از آسمان استفاده می‌شود. یکی از اجزای بسیار مهم کوادکوپتر مدرن، کنترل‌کننده پرواز (فلایت کنترل) یا به انگلیسی “Flight Controller” است.

اگر به دنبال کوادکوپتر های باکلاس و قیمت عالی هستید می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

از دیگر محصولات سایما آرسی می توان به کوادکوپتر های دوربین دار ، کوادکوپتر های ارزان قیمت ، کوادکوپتر های بدون دوربین و کوادکوپتر های حرفه ای اشاره کرد.

فلایت کنترل یا Flight Controller چیست؟

اگر از لحاظ فیزیکی بخواهیم در مورد کنترل‌کننده پروازها صحبت کنیم، چیزی بیش از یک برد مدار با تراشه‌های الکترونیکی روی آنها نیست. اگر می‌خواهید مقایسه کنید، آن را با مادر برد و پردازنده لپ‌تاپ خود مقایسه کنید. به عبارتی دیگر مغز کوادکوپتر به‌حساب می‌آید. یک جعبة کوچک پر از لوازم الکتریکی و نرم‌افزار هوشمند که هر کاری را که پهباد انجام می‌دهد، نظارت و کنترل می‌کند و درست مانند مغز موجودات مختلف، کنترل‌کننده‌های پرواز نیز از نظر اندازه و پیچیدگی متفاوت هستند. یک کوادکوپتر در دستة مولتی روتورها قرار می‌گیرد. این نوع از ابزار یعنی چندموتوره‌ها برخلاف وسایل تک موتوره، برای کنترل شدن نیاز به قطعات پیچیده‌تری دارند و شما نمی‌توانید همان‌طور که یک وسیله تک موتوره را کنترل می‌کنید، یک کوادکوپتر چندموتوره را هم کنترل کنید و دقت و تمرکز کافی برای حفظ تعادل آن ندارید. به همین دلیل مولتی روتورها به یک قطعه نیازمندند که نام آن را Flight Controller می‌گذارند و در این شرایط است که کارایی خود را نشان می‌دهند.

وظیفه فلایت کنترل چست؟
وظیفه فلایت کنترل چست؟

وظیفه فلایت کنترل چست؟

بعد از آن که متوجه شدیم کنترل‌کننده پرواز چیست، وقت آن است که بدانیم این قطعة حرفه‌ای چه کارایی‌هایی دارد. برای آن که متوجه کاربردهای آن شوید، با ما همراه باشید.

فلایت کنترل یا Flight Controller چیست؟
فلایت کنترل یا Flight Controller چیست؟

درکیات و حواس کوادکوپتر به عهدة فلایت کنترل است

Flight Controller به مجموعه‌ای از سنسورها متصل است. این حسگرها اطلاعاتی مانند ارتفاع، جهت و سرعت کوادکوپتر را به فلایت کنترل منتقل می‌کنند. چند مورد از این حسگرها می‌توان به حسگرهای اینرسی که برای تعیین سرعت و شتاب زاویه‌ای به کار می‌روند، فشارسنج برای تعیین ارتفاع و سنسورهای فاصله هم برای تشخیص موانع هستند. همان‌طور که ما حواسی برای درک اطرافمان داریم، این کوادکوپترها هم این اطلاعات به‌دست‌آمده را بررسی و کنترل می‌کنند و برای کارایی بهتر آن‌ها را با هم ترکیب می‌کنند. یک کوادکوپتر حرفه‌ای خیلی سریع‌تر و بادقت بیشتر تشخیص‌های لازم را انجام می‌دهد.

کنترل کوادکوپتر را بر عهده دارد

تنها حس کردن آنچه در اطرافش رخ می‌دهد برای کوادکوپتر کافی نیست. یک فلایت کنترل به‌صورت تعجب برانگیزی حرکت این هواپیمای بدون سرنشین را کنترل می‌کند. کوادکوپتر خیلی راحت می‌تواند بین چهار موتور به‌کاررفته در آن تغییر سرعت ایجاد کند و همین امر سبب شتاب گرفتن آن می‌شود. برای آن که کوادکوپتر به‌سرعت موردنظر برسد، Flight Controller داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط حسگرها را برای محاسبة سرعت موردنظر، برای هر یک از چهار موتور استفاده می‌کند. محاسبه حرکات، ترکیب و فیلترکردن اطلاعات حسی و تخمین ایمنی و دوام پرواز همه توسط یک الگوریتم و توسط فلایت کنترل انجام می‌گیرد.

کوادکوپتر شما با فلایت کنترل، می‌تواند ارتباط برقرار کند

یکی از بخش‌های کلیدی و مهم در Flight Controller کوادکوپتر، ارتباط است. فلایت کنترل وظیفه دارد تا اطلاعات را به‌درستی فیلتر کند و برای آن که خلبان متوجه آن شود، آن را به‌دقت ترجمه کند. موردی که برای برقراری ارتباط بسیار مهم است، سطح باتری است که از طریق آن تصمیم می‌گیرد که آیا خلبان می‌خواهد بیشتر پرواز کند یا برای شارژ بازمی‌گردد.

در حال حاضر ارتباطاتی که برقرار می‌شود، بیشتر از طریق وای‌فای و فرکانس‌های رادیویی است.

در حال حاضر ارتباطات تنها به کنترل پرواز ختم نمی‌شود و با ورود گزینه‌هایی مانند خلبان خودکار، Flight Controller باید به سیستم‌های رایانه‌ای درباره مقصد پرواز خود و نحوة رسیدن به آنجا، ارتباط برقرار کنند.

کوادکوپتر شما با فلایت کنترل، می‌تواند ارتباط برقرار کند
کوادکوپتر شما با فلایت کنترل، می‌تواند ارتباط برقرار کند

آیا فلایت کنترل‌ ها انواع مختلفی دارند؟

به‌طورکلی می‌توان چهار دسته برای Flight Controllerها در نظر گرفت:

نوع اول: ساده و مبتدی

 در ساده‌ترین نوع از فلایت کنترل‌ها می‌توان این مورد را نام برد. این نوع از کنترل‌کننده‌های پرواز را می‌توان در کوادکوپترهای اسباب‌بازی و مبتدی به کاربرد. کاری که آن‌ها انجام می‌دهند، بسیار ساده است. تعداد آی‌سی‌یوهایی که در این نوع فلایت کنترل به‌کاررفته است بین 1 تا 3 عدد متغیر است و وظیفه‌ای که دارند این است که می‌توانند ارتفاع کوادکوپتر را تنظیم کنند. این نوع از فلایت کنترل‌ها عیبی که دارند این است که اگر خراب شوند و یا مشکلی پیدا کنند، به‌سادگی قابل تعمیر نیستند. به همین دلیل آن‌ها را می‌تواند یک‌بارمصرف در نظر گرفت و اگر مشکل پیدا کنند، تنها راه‌حل این است که آن‌ها را تعویض کنید. مورد دیگری که باید به آن توجه کرد این است که اگر کوادکوپتر شما ساده است، می‌توانید از فلایت کنترل‌های ساده استفاده کنید و اگر نوع کوادکوپتر شما با نوع فلایت کنترل فرق کند، نمی‌توانید آن را به کار گیرید.

دستة دوم فلایت کنترل‌ ها نوع نیمه‌حرفه‌ای آن هستند

همان‌طور که در بخش بالا مطرح کردیم نوع Flight Controller و نوع کوادکوپتر باید یکی باشد. پس در نتیجه این نوع فلایت کنترل در از اجزای به‌کاررفته در مولتی روتورهایی است که نیمه‌حرفه‌ای به‌حساب می‌آیند. زمانی که یک موتور براشلس و بدون نویز را استفاده می‌کنید، از این نوع Flight Controllerها باید استفاده کنید. در این نوع خاص از کنترل‌کننده‌های پرواز، ولتاژ تغذیه موتور به‌صورت مستقیم از داخل فلایت کنترل عبور نمی‌کند.

فلایت کنترل های حرفه‌ای: دستة سوم از Flight Controller

مشخص است که این دسته از فلایت کنترل‌ها امکانات پیشرفته‌تری دارند و مجهز به سیستم‌هایی هستند که می‌تواند پایداری و ثبات در پرواز را برای کوادکوپتر شما فراهم می‌کند. تنها در صورتی می‌توان از این نوع Flight Controller استفاده کرد که کوادکوپتر از نوع حرفه‌ای باشد. چندین قابلیت که این نوع کنترل‌کننده پرواز دارد، می‌توان به سیستم موقعیت‌یابی جهانی یا GPS ، سنسور شناسایی موانع و تثبیت ارتفاع را نام برد.

مسلماً به دلیل امکانت بیشتر، هزینه‌ای که باید برای این نوع از فلایت کنترل‌کننده‌ها پرداخت می‌کنید، خیلی بیشتر است.

دستة سوم از Flight Controller
دستة سوم از Flight Controller

فلایت کنترل‌ های مناسب برای هلی‌شات‌های سرعتی

اگر نوع کوادکوپتر شما از نوع سرعتی است، این نوع Flight Controller را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ازآنجاکه در کوادکوپترهای سرعتی، پایداری از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل این نوع فلایت کنترل‌ها با توجه قابلیت‌هایی که دارند، بسیار مفید است.

زمانی که می‌خواهید با هلی‌شاتتان پرواز کنید، این موارد را در نظر بگیرید

به‌صورت خلاصه اگر بخواهیم کاربردهای هلی‌شات را بگوییم، مهم‌ترین آن این است که پرواز را در طول مسیر، کنترل می‌کند؛ بنابراین لازم است چند نکته را قبل از پرواز در نظر بگیرید.

تا حد ممکن از شلوغی دوری گزینید

اگر مبتدی هستید و تجربه آن‌چنانی در زمینه پرواز کوادکوپتر ندارید، سعی کنید در محیط‌های خلوت برای شروع استفاده کنید. مثلاً در اتاق‌خوابتان یا یک محوطه پارک اطراف خانه‌تان در ساعت‌های خلوت. زمانی که تمرینات لازم را انجام دهید، به‌مرور به مهارت و تسلط شما افزوده می‌گردد؛ بنابراین محیط‌های شلوغ را برای انتخاب‌های بعدی در نظر داشته باشید. چراکه همواره سقوط و خرابی کوادکوپتر در کمین شماست.

قابلیت‌های اضطراری کوادکوپترتان را شناسایی کنید

نسل‌های جدید کوادکوپترها دارای گزینه‌هایی مانند رفتن به نقطة شروع در صورت پیش‌آمدن اتفاق خاصی هستند. زمانی که در حال استفاده از هلی‌شاتتان هستید، این گزینه را یادتان باشد تا زمانی که کنترل آن برایتان سخت شد، به‌صورت خودکار به سمت شما برگردد و این خطرات احتمالی ناشی از کنترل خارج‌شدن آن را به حداقل می‌رساند.

تا حد ممکن از شلوغی دوری گزینید
تا حد ممکن از شلوغی دوری گزینید

 اگر هیجان‌زده هستید …

زمانی که از پرواز لذت می‌برید و نکتة تازه‌ای را یاد می‌گیرد، این هیجان و خوشحالی سراسر شما را فرامی‌گیرد. این اتفاق در مراحل اولیه آموزی و یادگیری که تازه نکات جدیدی را کشف می‌کنید، بیشتر به چشم می‌خورد.

ممکن است بخواهید از این قابلیت کشف شده جدید، خیلی زود استفاده کنید و به‌صورت ناگهانی یک حرکت و پرواز عجیب را انجام دهید. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، کنترل نرمال کوادکوپتر، سخت می‌شود و نیاز به مقداری تمرکز است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که می‌توانید حرکت‌های هیجانی را کنار بگذارید و بر روی آموزش سریع‌تر تمرکز کنید.

نتیجه‌گیری

در طی 20 سال گذشته، نوع و مدل‌های مختلفی از کوادکوپتر توسط کمپانی‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند و بنا به پیشرفتشان، Flight Controllerهای مختلفی هم به کار برده‌اند. همة این موارد سبب شده است تا شما بتوانید انتخاب‌های زیادی داشته باشید. همیشه تنوع جذاب است اما گاهی ممکن است این طیف گسترده از انتخاب‌ها به سردرگمی کاربر و مشکلات ناشی از آن، ختم شود؛ بنابراین سعی کنید همواره بادقت همة موارد را بررسی کنید و یک انتخاب آگاهانه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *